Чи реєструватись бухгалтеру-ФОПу, який веде ФОПів, суб'єктом первинного фінансового моніторингу

👇 Таке питання надійшло до сервісу «Особистий Консультант», наші експерти ретельно працювали над ним та надали вичерпну відповідь🕵️

Бухгалтер-ФОП веде ФОПів та має кабінет бухгалтера. Чи повинен він реєструватися суб'єктом первинного фінансового моніторингу (СПФМ) та яка відповідальність за нереєстрацію або невчасну реєстрацію? Та чи треба реєструватися, якщо бухгалтер надає лише консультаційні послуги?

ФОП та юрособи, які надають бухгалтерські послуги та / або консультують щодо оподаткування, є СПФМ. А одним з обов’язків СПФМ як раз і є постановка на облік у спеціально уповноваженому органі (п. 1 ч. 2 ст. 8 Закону № 361). І таким уповноваженим органом для цих суб’єктів є саме Держфінмоніторинг.

 

ФОП, які надають бухгалтерські послуги або податкові консультанти, зобов’язані стати на облік у Держфінмоніторингу. Мінфін наказом від 07.06.2024 №282 затвердив Положення про здійснення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Мінфін.

 

Така необхідність виникає, і якщо він надає консультаційні послуги, які передбачають, що бухгалтер / податковий консультант має інформацію про господарські операції (господарську операцію клієнта). На цьому наголошує й Мінфін. Так, у листі Мінфіну від 09.03.2021 № 26110-05-10/7351 зазначено, що вчинення будь-яких дій з активами клієнта (участь, від імені та/або за дорученням клієнта та/або допомога клієнту планувати чи здійснювати операцію) є здійсненням фінансової операції СПФМ.


Тобто фактично Мінфін підтверджує, що якщо при наданні послуг бухгалтер / консультант має доступ до інформації про операцію клієнта то він є СПФМ і у нього виникає обов’язок стати на облік у Держфінмоніторингу.

 

Якщо у суб’єкта господарювання немає «бухгалтерського» КВЕД 69.20 «Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з оподаткування», але фактично надаються бухпослуги / послуги податкового консультування, які передбачають доступ до інформації про господарські операції клієнта, то відсутність КВЕД 69.20 не рятує від необхідності стати на облік в Держфінмоніторингу.


І навпаки, якщо в рамках КВЕД 69.20 надаються послуги, які не передбачають доступ до інформації про господарські операції клієнта (наприклад, проводяться бухгалтерські тренінги, семінари, усні консультації з «загальних» питань, наприклад щодо змін у податковому законодавстві), то ми не є СПФМ, оскільки тут, у принципі, немає об’єкта фінмоніторингу.

 

Отже, фактично ставати на облік в Держфінмоніторингу потрібно, якщо:


  1. є безпосереднє ведення бухобліку клієнта;


або


  1. є надання інших бухгалтерських або консультаційних послуг (з бухобліку, оподаткування), які передбачають доступ до інформації про господарські операції / господарську операцію клієнта.

 

Якщо ж Ваші послуги взагалі не передбачають доступ до інформації про господарські операції клієнта, вважаємо, ставати на облік у Держфінмоніторингу не обов’язково. Втім, зазначимо, що питання це досить неозначене. Тож ризики потрапити під великі санкції виключати не можна.

 

Штрафи саме за те, що ви не стали на облік, прямо не передбачені. Але є досить сумнівна за формулюванням штрафна санкція у п. 14 ч. 5 ст. 32 Закону №361:

«за порушення інших вимог законодавства у сфері запобігання та протидії».

Розмір штрафу до 3000 нмдг (51000 грн). Ключове тут «до». Не до всіх мають застосовувати саме максимальну суму. Усе залежатиме від конкретних обставин, перелічених у ч. 7 ст. 32 Закону №361. Наприклад, враховуватиметься фінансовий стан СПМФ, наявність співпраці з держорганами та наявність/відсутність збитків для третіх осіб.


👌 Сервіс «Особистий Консультант» – це письмові безлімітні швидкі відповіді (від 15 хвилин) на професійні питання.

Отримайте доступ до сервісу, оформивши передплату у пакетах «Професіонал»«Преміум» або «Преміум ПРО».


Джерело: 7еminar