Як списати пошкоджені основні засоби, які непридатні до використання

👇 Таке питання надійшло до сервісу «Особистий Консультант», наші експерти ретельно працювали над ним та надали вичерпну відповідь🕵️

В результаті госпдіяльності юрособи-загальника були пошкоджені основні засоби, на які певний час нараховувалась амортизація. Як можна списати основні засоби (їх залишкову вартість), як непридатні до використання?

Списання непридатних основних засобів (ОЗ) відображають на підставі актів.

 

Відповідно до п. 42 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 № 561 (далі Методрекомендації №561) для визначення непридатності ОЗ до використання, можливості їх використання іншими підприємствами, організаціями та установами, неефективності або недоцільності їх поліпшення (ремонту, модернізації тощо) та оформлення відповідних первинних документів керівником підприємства створюється комісія. Комісія має:


  1. Здійснити безпосередній огляд об'єкта, що підлягає списанню.
  2. Встановити причини невідповідності критеріям активу.
  3. Визначити осіб, з вини яких відбулося передчасне вибуття ОЗ із експлуатації, винести пропозиції щодо їх відповідальності.
  4. Визначити можливість продажу (передачі) об'єкта іншим підприємствам, організаціям та установам або використання окремих вузлів, деталей, матеріалів, що можуть бути одержані при демонтажі, розбиранні (ліквідації) основних засобів, встановлює їх кількість і вартість.
  5. Скласти і підписати акти на списання ОЗ.

 

Пункт 43 Методрекомендацій №561 конкретизує, що в таких актах на списання слід наводити дані, які характеризують об'єкти ОЗ:


  1. рік виготовлення або будівництва об'єкта;
  2. дата його надходження на підприємство і початок експлуатації;
  3. первісна (переоцінена) вартість об'єкта;
  4. сума нарахованого зносу;
  5. передбачений і фактичний строк корисного використання;
  6. проведені ремонти;
  7. причини вибуття тощо.


До речі, у разі списання ОЗ, які вибувають в результаті аварії або стихійного лиха, до акту треба додавати ще й копію акта аварії і зазначати обставини стихійного лиха.

 

Далі такий оформлений акт на списання має затвердити (погодити) посадова особа (керівний орган), уповноважена згідно із законодавством (статутом підприємства) приймати рішення щодо розпорядження (відчуження, ліквідації) об’єктів основних засобів (п. 44 Методрекомендацій №561).

Звертаємо увагу на те, що для госпрозрахункових підприємств не затверджено спеціальних форм актів на списання основних засобів, тому можна послуговуватися або саморобними формами, які містять всі обов’язкові реквізити із ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік, притаманні первинці, або тими, які розміщено в наказі №818

Зразки таких актів можна знайти за посиланням: Акт списання основних засобів (у довільній формі)


У бухобліку на підставі обговорюваних актів на списання роблять записи:


  1. Дт 13 Кт 10, 11 списано знос ліквідованого основного засобу;
  2. Дт 976 Кт 10, 11 списано залишкову вартість (звичайно, якщо така є) ліквідованого основного засобу.

 

До речі, у категорії 101.27 ЗІР податківці вказували, що у випадку ліквідації основних виробничих або невиробничих засобів у зв’язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили та у інших випадках ліквідації без згоди платника податку, в тому числі при викраденні, податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються, якщо факт знищення або зруйнування документально підтверджується відповідно до законодавства (п. 189.9 ПКУ). Такими документами можуть бути:


1) у випадку ліквідації основних у зв’язку з знищенням або зруйнуванням:


  1. сертифікат Торгово-промислової палати України, який підтверджує факт настання обставин непереборної сили (форс-мажору);
  2. акт, який засвідчує факт пожежі;
  3. витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, в разі викрадення основних засобів;
  4. інші документи, що підтверджують факт знищення, зруйнування, викрадення основних виробничих або невиробничих засобів.


2) у випадку ліквідації у зв’язку з розібранням або перетворенням у інший спосіб:


  1. акт на списання основних засобів, складений за довільною формою, за умови, що такий документ міститиме всю необхідну інформацію, яка дозволяє ідентифікувати операцію, та матиме належні реквізити первинного документа.


👌 Сервіс «Особистий Консультант» – це письмові безлімітні швидкі відповіді (від 15 хвилин) на професійні питання.

Отримайте доступ до сервісу, оформивши передплату у пакетах «Професіонал»«Преміум» або «Преміум ПРО».


Шаблони та зразки документів:


Акт списання основних засобів (у довільній формі)

Акт списання основних засобів (часткової ліквідації)


Джерело: 7еminar