Верховний Суд підтвердив правомірність наказу ДПС про проведення фактичної перевірки

Якщо наказ відповідає вимогам щодо відображення у ньому мінімально достатнього обсягу інформації щодо підстави для проведення перевірки, такий наказ не може вважатися оформленим з істотним порушенням вимог чинного законодавства

Верховний Суд у постанові від 28.05.2024 у справі №280/1431/23 вказав, що перевірці підлягають як питання наявності обґрунтованих підстав для призначення перевірки, так і дотримання контролюючим органом вимог абзацу третього пункту 81.1 ПКУ під час оформлення рішення про призначення перевірки у формі наказу, їх узгодженість між собою.


Оскільки підпункт 80.2.5 ПКУ встановлює в одному підпункті статті дві самостійні (окремі) підстави для проведення перевірки, то у наказі про призначення перевірки контролюючий орган поряд з юридичною підставою у вигляді нумераційного позначення зобов’язаний відобразити конкретну з таких двох фактичних підстав, яка і зумовила прийняття рішення про проведення перевірки, або ж обидві, в обсязі, достатньому для ідентифікації однієї з двох (або обох в сукупності у разі їх наявності).


Відображення такої фактичної підстави не обов`язково має бути сформульоване тотожно до змісту правової норми, якою ця підстава встановлена, проте, повинна бути чітко визначена та змістовно відповідати правовій нормі.


Тобто, у разі, якщо фактичною підставою для призначення фактичної перевірки стала наявність (отримання) певної інформації, то контролюючий орган у рішенні про проведення перевірки поряд із посиланням на підпункт 80.2.5 ПКУ повинен щонайменше зазначити про «наявність (отримання) інформації щодо можливого порушення». Або ж зазначити реквізити документа, який слугував приводом для призначення перевірки і містить таку інформацію.


Аналогічно, якщо фактичною підставою для призначення фактичної перевірки стало здійснення відповідних функцій, то контролюючий орган у рішенні про проведення перевірки поряд із посиланням на пп. 80.2.5 ПКУ повинен саме про це зазначити.


Відповідно, якщо підставою для призначення перевірки згідно з пп. 80.2.5 ПКУ стала сукупність фактичних підстав, передбачених цією нормою, то контролюючий орган у рішенні про проведення перевірки поряд із посиланням на пп. 80.2.5 ПКУ має це відобразити у вищезазначений спосіб.


Саме такий обсяг інформації у наказі, прийнятому відповідно до підпункту пп. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 ПК України, можна вважати мінімально достатнім в розумінні абзацу третього п. 81.1 ПКУ щодо зазначення у наказі підстави для проведення перевірки. Оскільки надає платнику податків загальне розуміння про підставу її призначення та відповідний предмет перевірки. Таке інформування про фактичну обставину має бути наведено саме серед підстав для проведення перевірки, тобто перед резолютивною частиною наказу.


У разі, якщо наказ відповідає вимогам щодо відображення у ньому мінімально достатнього обсягу інформації щодо підстави для проведення перевірки, такий наказ не може вважатися оформленим з істотним порушенням вимог чинного законодавства. Як наслідок, такий наказ не можна вважати протиправним. Оскільки його недоліки в розумінні ст. 81 ПКУ не є настільки значущими, що ставлять під загрозу можливість реалізації платником податків своїх прав.


Джерело: ДПС